Vanaf 1 juni heb je écht recht op een volledige garantietermijn van twee jaar, wanneer je iets koopt. De bewijslast voor een defect ligt nu bij de verkoper. Hoe zitten de regels precies in elkaar? “De inspecteur” van Radio 2 vat samen wat je zéker moet weten.
Wat is er veranderd?
Dat je ook bij de vorige wet al twee jaar garantie kreeg, klopt niet helemaal. Die termijn was opgedeeld in twee periodes. Ging een koelkast of een uitklapbare zetel in de eerste zes maanden stuk, dan ging de wet ervan uit dat het sowieso om een fabricagefout ging. Jij hoefde als consument niet met bewijzen te komen. Na die zes maanden veranderde dat. Je moest dan kunnen bewijzen dat het defect niet jouw fout was. Dat een laptop bijvoorbeeld stukging omdat er al van in het begin een probleem was. Dat was vaak een onmogelijke opdracht en dus had je in realiteit vaak maar zes maanden garantie.
In de nieuwe wet verandert dat. Je kan nu echt terugvallen op een periode van twee jaar. Het is aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen. Professor consumentenrecht Reinhard Steennot juicht de verandering toe. “De consument wordt nu de volledige twee jaar na aankoop vrijgesteld van die bewijslast.”
Wat moet ik doen om garantie te krijgen?
Speel het spel eerlijk. Heb je een smartphone laten vallen, zeg dat dan. Maar valt dat toestel plots voortdurend uit zonder aanwijsbare reden, en de twee jaar lopen nog, stap dan zeker naar de verkoper. Laat het niet op zijn beloop. Je moet stappen zetten binnen de twee maanden nadat de problemen opduiken.
Na een eventueel onderzoek, moet de winkelier een gratis herstelling aanbieden, of het product vervangen. Als dat niet mogelijk is, kan die ook je geld of een deel ervan teruggeven. De kosten van de herstelling moeten ook proportioneel zijn. Professor Steennot: “een kapotte bekerhouder in een auto kan vervangen worden. Je kan als consument niet eisen dat je een nieuwe auto krijgt.”
Heb ik garantie op losse onderdelen?
Ja, de garantieregeling is ook van toepassing op de onderdelen die bij je aankoop horen.
De wettelijke garantie is zelfs van toepassing op producten die je gratis krijgt, bij aankoop van een eerste product. Denk bijvoorbeeld aan een gratis tablet bij aankoop van een televisie of aan een gratis muis bij aankoop van een laptop. Ook als je producten gratis krijgt als je bepaalde voorwaarden vervult. Bijvoorbeeld: je neemt een sportabonnement en je krijgt gratis een hartslagmeter. Dan geldt daarop een wettelijke garantie van twee jaar.
De garantie geldt niet als je de producten gewoon gratis krijgt, zonder voorafgaande aankoop.
Heb ik garantie op een tweedehandsaankoop?
De verkoper kan daar een termijn vastleggen van minder dan twee jaar, als de consument duidelijk geïnformeerd is.
De minimale termijn voor garantie op tweedehandsgoederen is één jaar. Dat is de helft korter dan de wettelijke termijn voor nieuwe spullen. De verkoper mag die regel toepassen, maar enkel en alleen als die de consument daar duidelijk en ondubbelzinnig over informeert. Het kan dus niet dat jij iets tweedehands koopt zonder dat je vooraf weet dat de garantietermijn ingekort is.
Krijg ik ook garantie op digitale aankopen?
Er zijn nu ook wettelijke garantieregels vastgelegd voor zogenoemde digitale diensten.
- Goederen met digitale elementen, zoals aangesloten smartwatches
- Digitale diensten zoals video-on-demand, streaming, opslag in de cloud
- Een levering van digitale inhoud, bijvoorbeeld video’s, audio-opnames, videospelen
- Een levering van digitale inhoud op een materiële gegevensdrager zoals een dvd, cd, USB-sticks
Wat met spullen besteld voor 1 juni en geleverd na 1 juni?
Het moment waarop je de verkoop sluit, is van belang om te bepalen welke garantieregeling van toepassing is. Bestelde je het goed voor 1 juni 2022, dan is de oude regeling van kracht. De bewijslast bij een defect ligt na een half jaar bij de consument. Maar de looptijd van de garantie start wel pas vanaf het moment van de levering, zodra je het product hebt ontvangen.
Heeft het zin om bijkomende garantie te nemen?
Naast de wettelijke garantie van 2 jaar, bieden winkels of merken soms nog een aparte eigen garantie aan.
Dat heet dan een commerciële garantie of de fabrieksgarantie. Die regeling mag de wettelijke garantieregels nooit in de weg zitten. Soms krijg je de bijkomende fabrieksgarantie gratis, soms moet je daarvoor extra betalen. Sowieso zijn er voorwaarden aan verbonden. Die worden streng nageleefd en er zijn veel uitzonderingen. Lees dus zeker de voorwaarden voordat je op het aanbod ingaat.
Heb ik garantie als ik een huisdier koop?
De nieuwe garantieregels gelden niet meer voor levende dieren.
Vroeger vielen dieren wél onder de garantieregeling, maar daar kwam miserie van. Om zowel de consument als het dier te beschermen bij een aankoop, komen er binnenkort specifieke garantieregels voor dieren.
Heb je nog vragen over garantie? Je vindt meer informatie op de website van de FOD Economie.
Bron: MSN.com